Friday, August 5, 2011

Rumah emak dibaik pulih

 
Mulai pertengahan Julai yang lepas, kerja-kerja membaik pulih rumah emak saya telah dimulakan oleh En. Zaini b Shaharom dari kampung Semat.  Rumah ini memang sudah agak uzur terutama di bahagian dindingnya.

Saya rasa terpanggil untuk membaik pulih dinding rumah ini kerana sayangkan rumah tersebut, di mana rumah ini sudah sangat berjasa kepada kami sekeluarga. Rumah itu sebenarnya juga adalah peninggalan almarhum nenda kami Tn Hj Pandak Leman sebelum diduduki dan dibesarkan oleh almarhum ayahanda saya Tn Hj Zakaria.
Berikut adalah gambar-gambar  bahagian rumah ini sebelum dibaik pulih.



Manakala gambar-gambar di bawah pula adalah keadaan rumah sedang dalam proses baik pulih. Lihatlah pintu belakang rumah juga dipindahkan ke tempat lain yang lebih strategic. 



Walaupun rumah ini telah diwasiatkan kepada salah seorang adik saya,  namun Insya-Allah rumah ini akan menjadi tempat berkumpulnya semua kami adik beradik dan keluarga kami apabila adik-adik saya balik ke kampung.  Ingatkan kenangan manis kita bersama-sama makan beramai-ramai di rumah ini apabila balik  ke rumah ayah dulu.



No comments:

Post a Comment